Ekomatcentrums Nyhetsbrev nr 7 2018

Hej,

September månad, vilken månad! Ett kaotiskt val med samarbetsproblematik utan like. Problematik kring miljö och klimat borde i alla fall, i allra högsta grad vara blocköverskridande. I september pågick även MAT2018 i Växjö. KRAV och Föreningen Ekokockar arrangerar tävlingen, och årets tema  var hållbarhet. Vinnaren av Årets Ekokock, Hanna Lukowiesky , kock på 3-stjärnigt KRAV-certifierade Lilla Bjers på Gotland ,vann titeln. Dackeskolan i Mjölby vann Årets Unga Ekokockar. STORT GRATTIS!!! Och, ni har väl inte missat att anmälan till Lilla Ekomatsligan har öppnat!

Klicka på länken nedan för att ladda ner nyhetsbrevet och läsa om detta samt lite till!

Nästa nyhetsbrev kommer i månadsskiftet okt/nov.

Hälsningar Mimi och Eva

Läs om:

Spannmålen som tacklar torkan, sid 3

Normalisering av vegetariskt! sid 5

Månadens recept., sid 6

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare